Det gnisslar i bromsarna när pendeltåget saktar in på Arlanda Station.
Med kabinväskan efter mig går jag av tillsammans med en bunt andra människor.
Hissen blir snabbt full. Det är tidigt. Klockan är 05:48 och vi har check-in 06:05.
Jag går genom ett ännu ganska tomt Sky City. Hissen tar mig upp till våning fem där Crew Base ligger.
Jag ställer ifrån mig min väska i hörnet där det finns ställningar för dessa.
Det har börjat fyllas med folk nu. Det doftar av kaffe vid automaten där några piloter står och förser sig.
Jag nappar åt mig ett par bananer och stoppar ner dem i väskan innan jag också fixar mig en kaffe som jag girigt suger i mig samtidigt som jag öppnar min iPad och checkar in.
Jag sätter mig i soffan och börjar gå igenom dagens leggar för mig själv.
50 minuter innan planet ska lyfta samlas vi i kabinbesättningen för en pre-flight briefing på Crew base.
Om piloterna är på basen kommer de förbi och hälsar och ger oss information om väderförhållande, beräknad flygtid och annat som kan vara bra för oss att veta. I övrigt har de sin egen briefing.
Vi samlas på ett särskilt ställe för just denna procedur. Tidiga morgnar är det med stora kaffemuggar och trötta ögon, men det är alltid lika spännande att se vilka man ska arbeta ihop med.
Jag gillar de här korta snabba genomgångarna. Det är bra att få sitter ner en stund med jobbet framför sig och det brukar på kort tid bli en uppsluppen och positiv stämning. Det är så många roliga människor man träffar här.
När jag tar min iPad och min handväska och går dit är pursern redan på plats. Jag ser på skylten på bordet att det är ”min” flight.
Vi hälsar samtidigt som ytterligare en i crewet dyker upp och bara en minut senare kommer den fjärde och sista. Vi öppnar våra iPads med aktuell flight och pursern håller i briefingen.
Vi kommer förberedda. Själv brukar jag göra det på pendeln till Arlanda eller när jag precis kommit fram till basen. Man kan inte göra det för tidigt då mycket händer in i det sista.
Jag föredrar att skriva upp det viktigaste på en liten papperslapp som jag kan ha i fickan under flygningen. Står jag i gången och har kabinplacering under boarding eller är ute och serverar så vill jag kunna ha den nära till hands.
Vi börjar med att kolla vilken flygplanstyp vi flyger – Boeing eller Airbus.
Vi får veta vilket vårt flightnummer är och vilken gate vi avgår från.
Sedan går vi över till att titta på information rörande passagerarna.
Hur många är det totalt?
Hur många sitter i Plusklass och hur många i Goklass. Passagerarna i Plusklass har automatiskt mat och dryck i sin biljett då denna biljett är dyrare, men är det någon i Go som har beställt mat så kollar vi var den/de sitter.
Vi får också veta var ”dividern” mellan Plus och Go ska sitta.
Vi tittar om vi har några Diamond och Pandionpassagerare ombord och var dessa sitter då de har särskilda förmåner med sina kort.
Det finns också passagerare som beställer sin biljett med ”special services”.
Det är tex om de har barn under 2 år (infant), husdjur (pet in cabin), handikapp av olika slag, cello…
Ja, det finns många olika ”specials”. Dessa måste vi ha extra koll på.
Nästa punkt är under ”procedures” och ”route information”.
Här står bl.a. hur många crew meal det ska vara lastade till oss som arbetar ombord.
Där står det om det är några ”safety highlights” som vi särskilt ska uppmärksamma.
Det står vilken typ av galley vi har – Atlas eller KSSU.
Sist tittar vi på serveringsprogrammet för just denna flygning.
Det är lite olika beroende på inrikes/utrikes, flightens längd, leisure, charter osv.
Och sist finns en ”special”. Om det är någon särskild annonsering som ska göras eller om det är något annat som vi bör hålla koll på.
Nu är det dags för oss att välja vilken position vi vill arbeta på. Alla utom pursen som alltid har position 1R. När vi är fyra ska en gå fram med pursern, de andra två ska gå i bakre galleyet.
Alla har olika arbetsuppgifter, men det berättar jag om i ett annat inlägg.
Vi hämtar upp våra kabinväskor och ytterkläder och tar hissen ner till plan två där vår ”crew security” ligger.
Där arbetar alltid två personer.
Idag är det den underbart rare mannen som kollar våra badges och när vi går igenom larmbågen.
Hans kollega, en yngre kvinna, kollar på scannern där innehållet i våra väskor syns.
Det är alltså samma typ av säkerhetsprocedur som för passagerarna med den skillnaden att här är ingen kö och vi kan ha vätskor med oss.
Crewbussarna står på rad utanför securityn. Vi hoppar in i den främsta, hälsar på chauffören och talar om vilken gate vi ska till. Sen rullar vi iväg utmed terminalbyggnaden till rätt plan.
Idag får vi inte åka så långt. Färden är snart över.
Vi tar våra väskor igen, säger hej då till chauffören och går mot ståltrappan som leder upp till den ”arm” som passagerarna går igenom för att komma till planet.
Nu är vi klara att påbörja vårt arbete ombord och hälsa vår passagerare välkomna!