Med ett helt gäng plan, piloter och kabinpersonal fast i sandstormar på Kanarieöarna verkar det ha varit några kaotiska dagar för Crew Control, trafikvakten, på SAS.
Själv hade standby från söndag till onsdag och hoppades jag skulle få några kul dagar med roliga crew.
Ringde på lördag kväll och fick veta att jag var tänkt på en flight ToR Köpenhamn med incheckning 05:15 på söndag morgon. Tar dem på orden och går upp i tid.
Trafikvakten ringer när jag står med tandborste och lödder i hela munnen. Då är klockan 03:35.
Taxi till Arlanda Express. Inte för att jag är lat och lyxig utan för att det är obehagligt i tunnelbanan vid 04-tiden på natten/morgonen. Kroggästerna har tagit taxi hem och morgonpendlarna har inte kommit igång. Det är folk därnere som du inte vill möta och vara ensam med helt enkelt.
Dessutom hinner jag inte ut om jag måste ta t-banan idag.
Resten av den dagen tillbringar jag pw:andes på Djurgården i vårvädret.
Måndag. Går upp 03:30. Fixar facet och går och lägger mig igen. Somnar snabbt. Blir inte utringd.
Jobbar med styrelsefrågor vid köksbordet i Solna.
När standbyen löper ut åker jag till Gamla Stan och besöker en väninna och hennes man i deras fantastiska lägenhet med takåsarna och himlen som grannar.
Klockan 19:15 lägger jag mig.
Tisdag. Går upp 03:30. Fixar facet och somnar om. Trafikvakten ringer 06:40.
Jag ska checka in för en Berlin ToR kl 08:05. Efter det en Umeå ToR.
Hinner fixa håret och klä på mig. Inget mer.
Magen kurrar lite försiktigt. Jag säger åt den att tiga och vänta på bananen och kaffet på Crew Base. Den lyder.
På väg hem från Berlin får jag fax från trafikvakten via kapten. Umeå cancellerad. Standby avslutad efter Berlin.
Standbyen på onsdag ändrad från 06:00-16:00 till 03:30-13:30
Jag som hoppats på ”sovmorgon”….
Åker till Solna. Äter. Jobbar och skriver. Orkar inte mer. Lägger mig 19:15.
Onsdag. Går upp 03:15. Fixar facet och somnar om. Trafikvakten ringer 05:35. En ToR Berlin (igen) kl 08:05. Efter det en Frankfurt ToR. De har verkligen maxat min sista dag.
Hinner äta frukost! Magen mycket gladare.
Ska landa 19:40. Ser chansen att komma med sista flighten till GOT 20:30.
Kallt i Frankfurt. Behöver av-isning. Tar tid. Ser GOT-flighten gå upp i rök.
Landar endast 10 minuter sent. Parkerat på inrikes. Och planet jag just landat med är det som ska till Göteborg.
Sicken jäkla tur, tänker ni säkert nu! Bara stanna kvar ombord.
Men nej, så funkar det inte!
Köper snabbt ID-biljett (personalbiljett).
Kapten är toppen och beställer en crew transport åt mig som hämtar nedanför planet. Bussas till utrikes. Chauffören släpper mig på den gaten som ligger allra närmast utgången.
Går igenom Tullen, och det är detta som är grejen. Jag MÅSTE gå igenom tullen eftersom jag varit utanför landet.
Det gäller alla, passagerare och crew. Gör jag inte det utan tar en ”rövare” och blir påkommen ryker antagligen min badge. Det vill jag inte riskera.
Så jag går från utrikesterminalen tillbaka till inrikesterminalen.
Snabba steg med väskan på släp.
Kan inte få ut mitt boardingcard i apparaten eftersom flighten redan är stängd. Får ställa mig i kö vid den bemannade disken.
Sedan är det security check.
Hinner med planet med liten marginal. Är en bland de sista ombord tillsammans med några av mina passagerare från Frankfurt flighten.
Hälsas varmt välkommen av crewet ombord som fått veta av ”mitt” Frankfurtcrew som bytt av dem vid dörren, att jag är på väg och att de inte får åka utan mig.
Landar i Göteborg 21:30. Tar flygbussen till stan. Packar upp.
Nästa standby vill jag ligga ute på slinga. Veta när jag har pick up och var jag ska vakna. Det är mer min grej.
Somnar med sval västkustluft mot facet.