LONG HAUL VS SHORT HAUL – PART 1

Det ligger confetti i badkaret.
Och det hänger ett genomskinligt regnskydd av plast på tvättlinorna över badkaret.
Det faller mer confettibitar när jag rör det.
Gudrun är nere och jobbar sjuksköterska på Coldplay.
Nu ligger hon på min soffa och har sovit där i natt.
Jag drar på mig träningskläderna.
Vinkar hejdå på en stund och piper iväg ner till Fysiken.

Dags för träningspass på Fysiken. Börjar få in lite rutiner och får mer och mer koll. Det sägs att det tar 21 dagar att skaffa nya rutiner. Det är alldeles för kort enligt mig. Jag säger mer typ 21 veckor. Eller t.o.m månader…

Kör ett av de tre pass jag fått i min app.
Det med marklyft.
Det tycker jag var det roligaste.
Måste säga åt min PT, Alexia, att jag vill ha mer övningar som den.
Kämpar mig igenom.
När jag är klar susar det i öronen.
Pulserande.
Rytmiskt.
Hörs inuti huvudet.
Är glad att jag valde att börja på Fysiken.
Trivs redan bra med stället.

Marklyft – En fantastisk basövning om den utförs rätt. Den aktiverar flera stora muskelgrupper. De gör en starkare framför allt i ryggen och det behöver jag.

Hemma tar jag en dusch.
Fixar en ny kaffe och hoppar upp i fåtöljen.
Gudrun och jag arbetade ihop på SAS.
Så vi har flugit mycket short haul.
Ingen av oss flög långt där, på SAS.
Och vi har alltid mycket flyg att prata om.
– Vad tycker du är den största skillnaden nu när du flyger långt? undrar hon.
– Oj, det är mycket som blir väldigt annorlunda, svarar jag. Det blir ett helt annat arbete.
– Vad tycker du är mest positivt och vad är minst bra?
Jag funderar en stund…

Tar med mig en bästis och drar till Varberg. Har sån himla tur då det är de bästa dagarna som juli erbjudit so far.

Det första jag kommer att tänka på är att schemat blir ”luftigare”.
Jag tittar på hur det såg ut i januari.
Jag hade 10 lediga dagar och 5 standbydagar som jag inte kom ut på.
Mao 15 dagar att göra andra jobb på.
Februari gav mig 12 lediga och 0 standbydagar.
Standby låser mig hemma.
Men kommer jag inte ut ger det mig möjlighet att jobba ifrån med annat.
Och det passar ju mig med mina andra uppdrag.

Nu kommer jag att ha att göra om jag inte kommer ut på mina standbydagar. Då finns ju gymmet att gå till så fort jag kan lämna hemmet.

En typisk slinga long haul kan se ut så här för mig:
Dag 1: Flygs över till Helsingfors med kollegor från Göteborgsbasen.
Träffar den andra halvan av crewet, och piloterna, som kommer från UK.
Äter och sover på hotellet vid flygplatsen.
Dag 2: Flyger ut från Helsingfors till Phuket. Flygtid ca 12 timmar.
Dag 3: Landar i Phuket.
Tiden är då 6 timmar före vår tid, dvs landar jag på morgonen där så är det natt i kroppen på mig.
Dag 4: Flyger hem till Europa efter ca 24–26 timmar, eller längre, i Phuket. Ibland har vi två eller tom tre nätter på destinationen. Sover på hotell i UK.
Dag 5: Flygs hem till Göteborg.

Det är underbart som Varberg har utvecklats de senaste åren. Barer och restauranger utmed havet. Sånt fanns inte när jag som barn tillbringade somrarna här nere.

Samtidigt gillade jag intensiteten som var när jag flög short haul.
En slinga då, på SAS, kunde se ut så här:
Dagen innan slingan börjar tar jag tåget upp till Sthlm på eftermiddagen.
Behöver komma tidigt i säng.
Detta är en slinga med tidiga morgnar.
Dag 1: upp och skaka liv i tuppen, snabbt fixa sig och sedan till Arlanda för att jobba.
Briefing, boarding och en ToR Luleå.
Mealstopp på Arlanda.
ToR Göteborg och sedan enkel Oslo.
Lång maxad dag.
Sova i Oslo.
Dag 2: Sovmorgon. Briefing i bussen till Gardermoen.
Enkel till Arlanda.
Mealstopp.
Enkel till Göteborg.
Sova där.
Dag 3: Upp i ottan och flyga en charter ToR till Grekland.
Sova i Göteborg.
Dag 4: Flyga passiv till Arlanda på förmiddagen.
Mealstopp där.
Sen ToR Luleå.
Sova i Sthlm.
Dag 5: Sista tidiga morgonen. Flygbussen till Arlanda.
Briefing och boarda för en ToR Nice.
Slingan och dagen över strax efter lunch.
Ta första bästa plan hem till Göteborg.
Mission completed.

Det är något speciellt när solen går ner i västerhavet. Ljuset och glittret över havet. Magiskt!

En short haul på Tui ser helt annorlunda ut.
Eftersom det är charter går det inga ”korta” turer på samma sätt som det gjorde på SAS.
Här kör jag två leggar.
Och dessa kan vara allt mellan ca 9 till 14 timmar beroende på destination.
Även kort charter är mycket runt mat och serviceupplägg.
Fler passagerare beställer mat på charter helt enkelt.
Och det blir mer drinkservering.
Det var detsamma på SAS.
Men där fanns också den andra typen av short haul som var med inrikes/Norden.
Leggar mindre än en timma.
Som Sthlm-Gbg.
Den är bara 45 minuter.
Och då försvinner ca 15-20 minuter från serveringen.
För när vi lyfter och landar sitter vi bältade.

En liten stunds avkoppling på sängen efter träningen. Så skönt att bara ligga här.

Jag du fattar.
Det är en helt annan intensitet och puls på short haul.
Det blir maxade dagar.
När jag flyger långt är det två långa leggar.
De är intensiva, men inte på samma sätt som korta leggar.
På de långa sträckorna är det mycket runt maten och serveringsupplägget.
Det blir inte detsamma på kort.
Där är det ett on-going jobbade med dryckesserveringen på ett helt annat sätt.
Vagn ut och vagn in.
Preppa och fylla på.
Men det fortsätter jag att berätta om i nästa inlägg.
För jag inser att jag inte får in mer här just nu.

Jag försöker ta mina power-walks precis som jag gjorde innan. Målet är att snitta 10.000 steg varje dag. Det gör jag ofta, men inte alltid.

Det är dags för dagens träningspass.
Idag blir det bara powerwalk.
Kroppen behöver lite återhämtning.
Jag försöker att aldrig bli för hard core.
Andra kanske tycker jag är det.
Men det tycker inte jag.
Jag tillåter mig att virvla runt lite.
Som igår…
När vi drack cava.

Ett glas vin i solnedgången i Varberg. Vi hade fina dagar Paula och jag. De bästa juli bjudit på hittills… I övrigt är det väldigt mycket regn och fukt denna sommar. Det började ju så bra i juni…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *