Vilket är du?
Jag är hel klart en morgonmänniska. Jag funkar inte alls bra mentalt eller fysiskt på natten.
Och det där sätts ju prov då och då i mitt nya arbete.
Är du visstids- eller fastanställd på 60, 80 eller 100% så kan du bidda ”livsstil”.
När du gör det kan du lägga in om du är morgon- eller kvällperson och då är din chans större att du får flighter som passar dig.
Vi i resursen kan tyvärr inte göra det. Vi får de flighter vi får.
Jag föredrar morgonflygningarna som du förstår. Även om de ibland tvingar mig att sätta klockan på strax efter 3 på natten…
Det är verkligen killer times. Det gäller att komma i säng och kunna somna för att få det att funka. Jag har väldigt sällan problem med det som tur är.
Mitt knep är att läsa.
I många många år har jag alltid läst innan jag somnar. Det har gjort att läsandet på kvällen är som en signal till hjärnan att det är dags att sova.
En gång för flera år sedan satt jag på flygplatsen i Helsingfors och somnade när jag läste.
Och jag har nickat till rejält på tågstationen i Hong Kong när jag läste i väntan på att få stiga på tåget till Guangzhou. Och där kan jag lova dig, där är det ljudvolym…
Så ska jag upp kl 3 på natten så lägger jag mig vid 19-tiden, tar boken och läser.
Sen sluter jag ögonen då och då och bara vilar i det för att liksom låta hjärnan närma sig sömnen och låta den komma.
Det funkar så gott som alltid.
Ska jag flyga sena charterflighter som jag gjorde vid flera tillfällen från Luleå i somras och från Helsingfors i vintras, med landning runt kl 02:00/02:30 så sover jag en stund på eftermiddagen för att orka.
Jag klär av mig, lägger mig under täcket, drar för gardinerna och börjar läsa. Det tar ca 15-20 minuter, sedan sover jag i ungefär 2 timmar då klockan väcker mig.
Ett annat bra knep som jag ofta kombinerar boken med är att duscha varmt. När kroppen är varm så sänker den temperaturen inuti vilket gör det lättare att somna. Ungefär som att dricka varmt istället för kallt på sommaren.
Dricker du varmt så sänker kroppen tempen inuti och du uthärdar värmen lättare.
Det är därför människor i öknen ofta dricker varmt mynta-te.
Det var jag glad för min eftermiddagssömn då vi vid ett tillfälle blev rejält försenade pga ”bird strike” (krock med fågel) och inte landade förrän 03:45 och jag var i säng närmare 5 på morgonen.
Fågeln tog inte i motorn. Hade den gjort det hade vi inte kunnat flyga hem.
Nu tog den vid sidan av nosen och på vingen, men en tekniker måste alltid kallas ut och gå igenom och kontrollera så inga vitala delar på planet är skadade innan vi får klartecken att flyga vidare.
Safety first! Alltid.
Men jag ska erkänna att jag älskar att få sovmorgon innan jag ska iväg och jobba.
Lazy och slö kan jag strosa runt i mina löparkläder, äta frukost och dricka kaffe ihop med sociala medier och bara ta det easy.
Eller om vi är på layover och jag kan ta en lång pw och utforska en ny stad eller slöa runt på hotellrummet, skriva, lyssna på musik eller bara lata mig.
Jag gillar både de tidiga och de senare flygslingorna. De har båda sin charm och energi på olika sätt.
Det jag inte kan påverka får jag väl istället göra till det bästa möjliga.
I Stockholm försöker jag få tid att träffa mina vänner. Både de nya flygande men också de gamla från den tid när jag bodde där.
Jag tycker att jag är väldigt lyckligt lottad som får bo i två så kul städer som Göteborg och Stockholm. Att få känna sig hemma och ha bra vänner på båda ställena.
Nu längtar jag bara efter mer tid att kunna resa ut i världen och träffa mina vänner som bor i andra länder och att utforska nya städer, ensam eller med någon annan med samma wanderlust som jag själv.
Det är nästa mål….